Wednesday, November 28, 2012

Muhabasah Diri (Sendiri)

Sebenarnya tak tahu nak letak tajuk mana lagi best sama ada Muhabasah Diri ke ataupun Muhasabahserawak Diri *kuikuikui*

Tadi saya balik kerja awal. Bila sampai kat rumah je terus rasa jengkel sebab nampak ada beg plastik penuh sampah kat depan koridor rumah.

Ni Hussin punya kerja la ni. Apesal tak buang je terus kat tempat buang sampah kat bawah tu?! Sama je pun. Turun kerja pagi tadi kena turun bawah jugak. Dah la orang lalu lalang kat koridor ni. Buat malu jiran je.

Lepas masuk dalam rumah, terus saya pergi dapur sebab nak masak nasi.

Eh, ni plastik sampah si Rahim ni. Sama je budak dua ekor ni. Apesal la letak kat tepi sinki ni?! Buang je la terus.

Lepas tu teringat pulak kes minggu lepas, Omar: "Ni sampah dalam baldi ni macam mana ni, Syahmi?"

Perghh... tanya aku pulak. Buang je la terus. Sampah kau jugak kan? Dah la sepanjang menyewa kat sini tak pernah tolong buang sampah.

Sambil basuh beras untuk masak nasi tu saya maki dalam hati. Memang marah betul ni. Lepas tu membebel lagi sorang-sorang dalam hati. Lepas tu rasa hangin lagi.

Lepas dah habis basuh beras tu saya bawak periuk nasi nak masuk dalam bilik (sebab suis kat dapur tak cukup jadi kena pakai yang kat dalam bilik punya). Periuk tu saya pegang guna dua-dua tangan sambil tu kepit sekali senduk nasi kat celah jari kiri.

Pintu bilik tutup, jadi sambil pegang periuk dengan senduk tu saya usaha pulas tombol pintu.

BAM!

Periuk nasi tu terlepas, 180 darjah terlangkup. Beras habis bersepah kat lantai.



Cuba teka sape yang kena buang semua sampah hari ni? hehehe

Moral: Tak baik marah-marah depan rezeki.

No comments: