Wednesday, May 26, 2010

habis jugak viva aku akhirnya *versi lawak basi-basiron*

hai cayang mucuk-mucuk *masih dalam mode kegedikan secara melampau bersama papa dan mama*

tengah malam ni aku nak citer pasal viva aku. pekejadahnya kau dah nak dekat sebulan viva baru nak citer pasal mende ni??? ah, jem! jemmmm! jemmmben!

ah, ko la jemben!

dah, aku nak sambung citer ni jugak! aku kena viva hari selasa pukul 11.40 pagi tapi sebab aku dah memasang impian nak jadi wakil belia 4B bagi Kampung Lekir, Sitiawan, Perak Darul Ridzuan, maka pukul 8.00 pagi lagi aku dah menapak kat bilik tutorial BT145. kat sana ade dalam 3 orang students: aku, farah dengan amoi cina sorang. bila aku masuk bilik tutorial je farah tegur aku "apesal ko pakai jeans? ko batak sangat ke sampai buat presentation viva pun tak nak pakai baju formal?"

hadoih, kena patah balik la pulak. dah la aku pergi berjalan kaki. nasib baik papa syafiq ade motor kan. kata papa... maka haruslah menolong anaknya kan bila berada di alam kesusahan kan. kuikuikui *ceh, perlu ke nak ade alam kesusahan kat dunia ni?!*

lepas dah sampai restu tu terus tukar baju sebab baju kemeja yang pakai awal tu dah berpeluh petani dah. terpaksa aku pakai kemeja baru yang sepatutnya aku pakai untuk kahwin akak aku nanti (-_-!). yang jeans tu memang wajiblah ditukar kepada khakis hitam. seluar slack adalah no-no untuk aku. ye, mulai semester lepas, aku dah buat pengisytiharan yang sekarang ni aku 30% je skema. yang 70% lagi tu ialah untuk menjadi budak nakal yang suka cakap benda yang tak elok dengan wajah yang tak bersalah sebab aku rasa zaman sekarang ni perempuan lebih suka lelaki yang bersifat comel di luar dan keji di dalam. jadi aku cuba mengikut rentak pasaran semasa demi masa depan yang cerah pada masa akan datang.

okey, dah! sambung balik citer viva tadi. sebab aku dah terasa hensem dan dibuktikan pula oleh cik farah, maka keyakinan untuk membentangkan viva sudah bertambah sikit walaupun pada lewat malam sebelumnya aku memang terasa jahanam kerana tak boleh nak tido langsung. takut kepada viva satu hal. takut pada penggawa yang buat spotcheck student yang squatting pun satu hal lagi. cis cis cis. hidup dalam pelarian dan penipuan sebenarnya sangat tak best. rasa macam jumpa lalat dalam kicap tatkala ko sedang menjamah pecalele. bluekkk!

before bentang tu aku dah merasuah examiner aku dengan memberi salinan slide yang aku buat. see, aku sangat memahami orang lain kan? mane la tau kan...sebab ape yang aku nak bentang tu bukannya bidang dia. aku buat pasal kelapa sawit. examiner tu pakar molecular biology je. kot dia soh aku kalih gostan slide ke... kan dah mengganggu konsentrasi jiwa ragaku nak membentang kan...kalo dah ade salinan slide tu, boleh la dia patah balik slide sorang-sorang. aku tak payah. ngahaha...

sementelahan benda tu bukan bidang dia, maka soalan yang examiner tu tanya pun agak tak semenggah jugak la...agakkkk laaa...*nada tak puas ati*

ade ke patut dia tanya aku kat benua afrika tu, negara mana yang buat ubat pakai kelapa sawit tu? patutnya aku jawab la zimbabwe ke, sudan ke, ghana ke, malawi ke ataupun papua new guinea, tapi sebab aku dah terkesima dengan soalan tu aku dapat bagitau satu je iaitu liberia. yang lain aku cakap tak ingat.

pastu dia tanya lagi, kelapa sawit tu dah ade orang buat research pasal kanser ke... aku pun selamba la jawab malaysia ade banyak pokok kelapa sa... sekali dia potong cakap aku. "no! no! i mean bla...bla...bla..."

cis. aku paham la soalan ko. aku baru je nak wat intro dah ko potong camne la aku nak jawab. last-last aku jawab je "research is in progress." kalo korang nak tau, bila seorang saintis mengatakan "research is in progress" tu maka ia adalah the another word untuk "no comment." ah, bila examiner tu dah mengangguk-angguk aku kira pass je sudah. kalo nak dapat A tu mungkin supervisor aku je yang boleh top-up kan. aku sayang supervisor aku sebab dia sangat baik..mwahaha. you're the best bos in this world.

soalan last sekali yang examiner tu tanya adalah apakah struktur kimia untuk methanol. ah, jem! jemmm!!! time tu aku rasa macam nak mencaci diri sendiri je. buat penat je aku hafal undang -undang kanun dan etika penggunaan tikus makmal di dalam kajian makmal. sekali soalan jenis ni yang dia tanya. tapi memandangkan paper kimia organik aku dapat A, maka sedaya upaya aku menggoreng jawapan. dengan cerdik pandirnya aku pun jawab la methanol ade carbon, hydrogen dengan hydroxyl group.

examiner tak puas hati lagi. maka dia sogokkan lagi soalan dengan menanyakan berapa bijik carbon kah yang ade dalam methanol. eh, betul ke bijik ek? ke buah? ah, dua-dua pun bernada tidak lucu dan berbaur kegelian! ah, gelimat! mat! mattt!

memula aku blur nak jawab soalan tu. ape yang aku pasti ethanol ade dua carbon...tapi untuk methanol... haisy...nape ko tak tanya pasal ethanol je? maka dengan sekali lafaz aku pun menyebut bahawasanya methanol ade tiga bijik carbon kesemuanya.

pengerusi rancangan merangkap penjaga masa yang duduk betul-betul dekat depan aku dah bisik-bisik cakap "satu..satu.."

tapi setan dan jin bilik BT 145 telah menghasut aku supaya tak mempercayakan beliau. "dia saje-saje je mainkan ko tu. dia nak tengok ko yakin ke tak dengan jawapan yang ko bagi tadi. baik ko stand up decision ko yang tadi je" lebih kurang camtu lah dia cucuk benak aku ni. *ceh, setan pun pandai cakap omputih gak ke? whaddapish! time tu iman aku dah lemah sangat kot, maybe sebab tak amik breakfast pagi tu maka aku pun termakan hasutan si setan dan jin bilik tersebut.

aku pun setting tune pada level maksimum dan menjerit dengan lebih kuat supaya examiner tu dapat dengar jawapan aku dengan lebih jelas tanpa menggunakan kawah pencawang astro. "TIGAAAAA....."

memula aku perasan sorang je gelak. mungkin aku rasa kelakar sikit waktu tu. tapi bila dah seluruh umat dalam bilik tutorial tu dah gelak berdekah-dekah, aku sangat yakin yang aku telah menconteng arang ke muka supervisor aku sebab aku perasan dia dah tepuk dahi macam kalah peraduan meneka kacang dalam botol.

nak sangat kan tunjuk pendirian ko. hambek sekali!

p.s.: rasa macam sesuai pulak untuk masukkan cerita ni dalam 'senarai kebodohan aku' mwahaha

8 comments:

-zArEp- said...

hahhaha...syahmi2.....lawok2

azim1706 said...

ko kalo nk jd wakil belia 4b,,ko jgn lupe kene besaing ngn aku bro..hahahah

chameytto said...

@-zArEp-
haha...saje je aku tulis supaya ko tak bosan dok kat umah. bila start keje bro?

@azim1706
memandangkan restoran pak din semakin mendapat tempat di kalangan penduduk lekir termasuk bapak aku *huhu* aku dengan rela diri menarik diri untuk jawatan belia 4b haha. yang penting restoran pak din meletop. bro, aku dengar ko dah dapat keje gak, betul ke?

irfat said...

bagus dow ko.
berkeyakinan tinggi.hehehe

chameytto said...

kakaka...hanya di luaran sahaje

Nurhayati Basharuddin said...

hahaha~
klakao weh..
ley wat komik neh...

chameytto said...

haha...tapi tak boleh kalah dengan syabu-syabu semanis madu tu

syafiqz said...

ak, selaku manusia yg berade di dlm BT ketika itu mohon ampon n maap atas kesilapan ak yg tidak mengontrol gelak tyme ko wat lawak kat depan ari tu...
maap yee...hehe...
tp mmg seyes sgt lawak la ko...
mwaahahahaha...
~gelak jahat