Friday, August 24, 2012

The rich will be richer

Salam.

Just a quick message for you guys. I just thought of this awesome idea weeks ago. Kepada yang berkemampuan, jom kita sama-sama infakkan sikit pendapatan kita kepada orang yang lebih memerlukan.

We can make this as a habit. My formula is like this:

Okay, let's say our income is RM2,000. Why don't we use 1% from our income for a monthly donation. Yes, you heard me. Let's do it every month.

1% from RM2,000 is RM20. Tak banyak kan?

And from this RM20, why don't we divide it and give to *let say* four people who really need it. So each one will get RM5.

Saya tau RM5 ni tak mampu untuk menanggung kos sara hidup atau kos perubatan tapi bila ramai pihak yang terlibat, insyaallah kita dapat kumpul dana tu sampai cukup. Ingat tak peristiwa burung pipit yang tolong padamkan api yang membakar Nabi Ibrahim tu, so let's apply that in our situation.

Main point kat sini ialah nak mengamalkan budaya berkongsi dan rasa cukup dengan rezeki yang kita dapat. Kadang tu gaji yang kita dapat belum tentu lagi milik kita selamanya (baca: berkat) tapi bila kita guna duit tu untuk memudahkan hidup orang lain, insyaallah duit seciput tu lah yang tolong kita masa kat akhirat nanti.

Feel free to like this "Anak Angkat untuk Dibela" page, and make an action.

May Allah bless :-)

No comments: